Autism- och Aspergerförbundet föreslår en förändring i målgruppsparagrafen (skollagen 29 Kap.8 §). Ett förslag till formulering som bättre beskriver särskolans målgrupp är:
...elever som på grund av ett begåvningsmässigt funktionshinder, som exempelvis utvecklingsstörning, autism och förvärvad hjärnskada, saknar förutsättningar att klara grundskolans kunskapsmål har rätt att gå i särskola...
På Autism- och Aspergerförbundets blogg kan man läsa inlägget om elever med autism, men utan utvecklingsstörning som inte längre tillhör målgruppen för grundsärskola. Skolinspektionen har granskat skolsituationen för dessa elever. Utredningen visar att personal saknar fördjupad kunskap om elevers behov med dessa diagnoser. Skolinspektionen förespråkar bl.a flera åtgärder vad gäller kompetensutveckling, bättre utredningar för att sätta in specifika åtgärder. Rapporten finns att läsa på bloggen. Vissa beskriver skolsituationen som optimal medan andra är allt annat än nöjda.
En del av eleverna som har autism har en sådan ojämn begåvningsprofil att det har visat sig svårt att klara grundskolans kunskapsmål. Den här förändringen har i vissa fall lett till högre frånvaro och en sämre anpassad skola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar