Idén om en skola för alla bygger på demokratins grundvalar om allas lika värde, rätt till delaktighet och tillträde till ordinarie skolform, rätten att i möjligaste mån delta i den ordinarie verksamheten, rätt till anpassning av undervisning och särskilt stöd där det behövs. Numer borde denna idé vara så pass spridd och väl förankrad att den nått alla delar i skolan. I Salamancadeklarationen finns den vägledande texten om alla barns rättighet till lärande och utveckling. Oavsett kön, ras, fysiska eller mentala förutsättningar, ska plats beredas i skolan, så långt som möjligt i den ordinarie skolan.
Läs mer i Ingemars Gerrbos avhandling, "Idén om en skola för alla" som kan laddas ner på www.gu.se Hur ser det ut för våra elever om vi tittar på villkor, sammanhang och relationer? Jag är ganska övertygad om några avgörande faktorer för framgång för elevers delaktigehet och lärande. Dels är det lärares arbets- och förhållningssätt, utfomandet av aktiviteter och strukturer som skoldagen innehåller. En väl fungerande kommunikation är en förutsättning för delaktighet och lärande för alla elever, oavsett diagnos eller ej. En ökad förmåga till att förstå och respektera varandra genom ökad lyhördhet och empati. Jag är övertygad av betydelsen av nära tillitsfulla relationer, där kvaliteten på relationen är en förutsättning för elevers växande och lärande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar